Schrijfproblemen

Kinderen kunnen op school schrijfproblemen ondervinden. De problemen met schrijven kunnen verschillend van aard zijn. Het handschrift kan onleesbaar of niet vloeiend zijn. Of het kind kan het tempo op school niet bijhouden doordat het niet snel genoeg kan schrijven. Ook kan het kind last hebben van pijn in de hand of arm bij het schrijven.

Hoewel kinderen steeds meer op de computer, laptop en dergelijke werken blijft het leren schrijven een belangrijke vaardigheid. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kinderen de letters beter leren en de spelling van eenvoudige woorden beter is wanneer ze de letters zelf schrijven. Schrijven leidt ook tot een bredere en intensievere hersenactiviteit dan het werken op de computer.

Wanneer het schrijven meer geautomatiseerd is komt er meer werkgeheugencapaciteit beschikbaar voor denkprocessen. Deze denkprocessen zijn nodig bij schoolse vaardigheden, zoals spelling of het schrijven van een verhaal. Het is dus belangrijk dat het schrijven geautomatiseerd is om op school andere vakken goed te kunnen doen.

Schrijven is een activiteit waarbij motorische en cognitieve processen samenwerken. Schrijven wordt ook wel “Language by hand” genoemd. Met behulp van schrijven kun je je namelijk uiten en kun je op school laten zien wat je weet.

Ook in deze tijd blijft het leren schrijven dus belangrijk.
Zelfs op de middelbare school is schrijven nog belangrijk. Wanneer het schrijven problemen geeft kan dat het kunnen maken van aantekeningen en toetsen nadelig beïnvloeden door het niet op tijd af kunnen krijgen van de toets of puntenaftrek wanneer de leerkracht het antwoord niet goed kan lezen.

De kinderfysiotherapeut onderzoekt waar het schrijfproblemen door veroorzaakt wordt en helpt met het verbeteren van de schrijfmotoriek.

Op onderstaande website kun je meer informatie vinden over schrijven:

www.schrijvennl.nl